Nie zapomnij do nas zajrzeć – >
Jagged Alliance 2: Przez wielu uważana za najlepszą taktyczną grę końca XX wieku. Druga część z jednej strony cenionej serii, z drugiej cały czas w cieniu X:Comów. Na rzecz których w chyba każdym zestawieniu najlepszych gier jest pomijana. Nawet w kontekście twórców: studia Sir – Tech najczęściej wspomina się głównie o serii Wizardry.
Od fana dla fanów
Mnie Jagged Alliance 2 trafiło dość przypadkiem, ale gdy już trafiło to zostało na dłużej, a nawet bardzo dłużej! Ale tę historię już na blogu opowiadałem. Dziś chciałbym przedstawić książkę wydawnictwa Open Beta, serii Game Story o tytule… Jagged Alliance 2, której autorem jest Darius Kazemi. Czytając wprowadzenie czułem, że gra urzekła Dariusa przynajmniej tak jak mnie. A z powodu pochodzenia miał nieco większe pole do popisu w dotarciu do jej twórców by wypytać o historię i kulisy jej poznania.
Game Story: Jagged Alliance 2 – Kompaktowa forma
Game Story: Jagged Alliance 2 to dość krótkie opracowanie. Kompaktowy format o nieco ponad 150 stronach treści. Począwszy od pomysłu na powstanie gry turowej o najemnikach, po wydanie ostatniej gry studia, czyli samodzielnego rozszerzenia do drugiej części p.t. Unfinished Business.
Kazemi opowieść o grze przeplata wypowiedziami głównych twórców, Iana Currie’ego, Alexa Meduny i Roberta Siroteka.
Od idei do sklepowych półek
Game Story: Jagged Alliance 2 opisuje jak rodziły się pomysły i zmieniały w czasie powstawania gry. Poczytamy o inspiracjach twórców, jak ambitnie podeszli do wielu tematów i jakie musieli zastosować kompromisy, by zadowolić graczy, ale stworzyć grę zgodnie z własnymi ambicjami. Czym przede wszystkim różni się Jagged Alliance od pozostałych gier turowych? To nie tylko gra taktyczna, Jagged Alliance to przede wszystkim ludzie ludzkie historie, które gracz opowiada w czasie grania.
Książka Kazemiego to również szczypta technikaliów. Co kryje w sobie kod źródłowy gry, w jaki sposób wrogowie wiedzą kogo i jak zaatakować. W moim odczuciu ten rozdział, choć napisany dość lekko i bez wdawania się w programistyczne szczegóły jest dość nudny i zdecydowanie najmniej interesujący z całego opracowania. Jednak dużo fajniej czyta się rozdziały, czemu w ekipie najemników mogą pojawić się niesnaski, albo skąd pomysł na tryb Science – Fiction. Niżeli informacje który z naszych ludzi będzie pierwszym celem wroga, i na podstawie jakich danych program przeliczy sobie, że to właśnie on zostanie zaatakowany.
Jagged Alliance 2: Pamiętniki
Nie licząc technicznych niuansów Game Story: Jagged Alliance 2 czyta się bardzo dobrze, jak pamiętnik twórców tego kultowego tytułu. Wspomnienia, inspiracje, perypetie przy procesie developingu. Może nie zawiera bardzo wielu smaczków i ciekawostek, ale wtajemnicza czytelnika w procesy tworzenia. Dla fana Jagged Alliance jest to pozycja obowiązkowa. Choć może się pojawić pytanie.. Czy ta obowiązkowość nie wynika też z ilości opracowań w temacie Jagged Alliance 2?
Za egzemplarz recenzencki książki dziękujemy wydawnictwu Open Beta